بهترین مت یوگا

شاید مت یوگا تنها وسیله‌ای باشد که برای شروع به تمرین یوگا به آن نیاز دارید. با وجودی که این وسیله یک زیرانداز ساده به نظر می‌آید اما نکات بسیار مهمی وابسته به آن وجود دارد که قبل از خرید مت یوگای مناسب نیاز به دانستن آن دارید. اگر تجربه تمرین یوگا را داشته باشید خواهید فهمید که آنقدر هم که به نظر می‌آمد این زیرانداز بی‌اهمیت نیست و تاثیر بسیار زیادی در کیفیت تمرین شما دارد.

 

 

ضمنا به هر حال برای تمرین یوگا در کلاس‌های یوگا نیاز به زیراندازی برای خود دارید و بدون آن نمی‌توانید تمرین کنید. پس منطقی است که سعی کنید بهترین مت یوگایی که نسبت به شرایط و هزینه ای که می خواهید صرف کنید، انتخاب کنید. در این مقاله سعی می‌کنیم تمام اطلاعات لازم برای خرید بهترین مت یوگای ممکن برای شما را در اختیارتان قرار دهیم.

کلاس یوگا

مزایای استفاده از مت یوگا

استفاده از مت یوگا در انجام حرکات یوگا مزایای فراوانی دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • فراهم کردن سطحی مناسب برای تمرین

مت یوگا سطحی نرم و راحت را برای انجام حرکات یوگا فراهم می‌کند و فشار روی بعضی از مفاصل بدن مانند مچ‌های دست و پا، آرنج، زانو و ... را کاهش می‌دهد. این مساله مخصوصا برای کسانی که مشکلات مفصلی دارند بسیار سودمند است.

  • ایجاد اصطکاک و چسبندگی

مت‌های یوگا به طور معمول سطحی دارای اصطکاک دارند که در تماس بدن با آن چسبندگی لازم برای انجام حرکات را ایجاد می‌کند. این ویژگی برای انجام حرکات یوگا مخصوصا حرکات تعادلی و حرکات نسبتا مشکل‌تر که در آنها نیاز است قسمت‌های مختلف بدن به شکل خاصی نگاه داشته شوند ضروری است.

  • افزایش بهداشت

مت یوگا ایجاد کننده مانعی بین بدن و سطح زمین زیر آن است. این ویژگی کمک زیادی به سلامتی فرد و محیط تمرین می‌کند. مخصوصا در تمرینات یوگا به صورت دسته جمعی که در کلاس‌های یوگا یا در محیط‌های عمومی انجام می‌شوند. استفاده از مت یوگا علاوه بر خود فرد کمک بزرگی نیز به بهداشت محیط تمرین می‌کند.

  • کمک به انجام بهتر پوزها

بعضی از مت‌های یوگا بر روی خود خطوط و اشکالی دارند که به تمرین‌کننده کمک می‌کنند محل قرار گرفتن دست‌ها، پاها و یا قسمت‌های دیگر بدن را در هنگام انجام پوزها چک کنند و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنند. این نوع مت‌های یوگا مخصوصا برای افراد تازه‌کار که در حال یادگیری یوگا هستند بسیار به کار می‌آید.

  • تعریف فضای تمرین

یک مت یوگا فضای مشخصی را در اختیار شما برای انجام حرکات قرار می‌دهد. در واقع وجود مت یوگا فضای تمرینی شما را تعریف می‌کند. در کلاس‌های دسته جمعی یوگا تعریف این فضا برای هر کس بسیار به نظم جلسه تمرینی کمک می‌کند. ضمنا به لحاظ روانی با تعریف شدن فضای تمرینی هر فرد بهتر می‌تواند قرار گیری اندام خود را مدیریت کند و تمرکز بهتری بر روی انجام پوزهای مختلف داشته باشد.

 

 

جنبه هایی که در انتخاب مت یوگای مناسب باید به آنها دقت کرد

برای خرید مت یوگای مناسب فرد باید درباره جنبه‌های مختلفی اطلاعات داشته باشد و بر اساس این اطلاعات اقدام به خرید بهترین مت یوگای ممکن برای خود کند. تعدادی از مواردی که باید قبل از خرید به آنها توجه کرد به شرح زیر هستند.

جنس

مت‌های یوگا از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند. از انواع مصنوعات لاستیکی و پلاستیکی گرفته تا مواد به دست آمده به صورت طبیعی در ساخت مت‌های یوگا به کار می‌روند. بحث کامل درباره این موضوع بحث مفصلی است که می‌توانید با مراجعه به مقاله مواد مختلف به کار رفته در مت یوگا درباره آن کسب اطلاعات نمایید. در اینجا به اختصار مواد مختلفی که در ساخت مت یوگا به کار می‌روند را معرفی می‌کنیم.

  • پی‌وی‌سی (PVC)

پی‌وی‌سی یک ماده محبوب در ساخت مت‌های یوگا است. دلیل این امر عمدتا دوام بالا و قیمت مناسب آن است. جنس پی‌وی‌سی چسبندگی و اصطکاک مناسبی با دست و پا برای انجام حرکات یوگا ایجاد می‌کند. با وجود این مزایا، پی‌وی‌سی یک ماده دوستدار طبیعت نیست و قابل تجزیه نمی‌باشد. در پروسه تولید پی‌وی‌سی نیز ممکن است موادی سمی به طبیعت وارد شود. از این رو بعضی یوگی‌ها از این نوع مت‌های یوگا استفاده نمی‌کنند.

  • تی‌پی‌ای (TPE)

تی‌پی‌ای مانند پی‌وی‌سی جنسی بادوام است که چسبندگی و اصطکاک مناسبی با دست و پا ایجاد می‌کند. تفاوت تی‌پی‌ای با پی‌وی‌سی این است که به اندازه پی‌وی‌سی برای طبیعت آسیب زننده نیست. تولید تی‌پی‌ای منجر به تولید مواد سمی برای طبیعت نیست. تی‌پی‌ای می‌تواند به گونه‌ای ساخته شود که قابل تجزیه باشد و از این جهت برتری بزرگی نسبت به پی‌وی‌سی دارد.

 

 

  • لاستیک طبیعی

مت‌های یوگای ساخته شده از لاستیک طبیعی از مواد به طور طبیعی تجزیه پذیر ساخته می‌شوند. این جنس نیز چسبندگی و اصطکاک مناسبی را با دست و پا ایجاد می‌کند. لاستیک طبیعی نرمی مناسب و دوام بالایی دارند. در بعضی از مت‌های لاستیک‌های طبیعی از لاتکس (Latex) استفاده شده است که بعضی از افراد به آن حساسیت دارند. این افراد اگر علاقه‌مند به استفاده از مت‌های یوگای لاستیک طبیعی هستند باید مطمئن شوند که مت یوگایی که خریداری می‌کنند در ترکیب خود لاتکس نداشته باشد.

  • کرک (Cork)

لایه فوقانی مت‌های یوگای کرک از جنس کرک هستند. کرک که به آن چوب پنبه نیز گفته می‌شود تجدیدپذیر و دوستدار طبیعت است. کرک سطحی بسیار چسبنده ایجاد می‌کند که چسبندگی آن در اثر رطوبت حتی بیشتر می‌شود. در نتیجه این نوع مت یوگا برای تمرین روتین‌های یوگا که در آن تحرک زیاد است مناسب است. در روتین‌های با تحرک زیاد تمرین‌کننده عرق می‌کند و در صورت انتخاب مت یوگای نامناسب دست یا پای او بر روی مت یوگا می‌لغزد.

  • جوت یا کنف هندی (Jute)

جوت یه نوع فیبر طبیعی است که از گیاه جوت (کنف هندی) استخراج می‌شود. این گیاه در مناطق استوایی می‌روید. این فیبر طبیعی استفاده‌های زیادی دارد و در ساخت مت یوگا نیز از آن استفاده می‌شود. این ماده به صورت طبیعی قابل تجزیه است و اصطکاک و چسبندگی خوبی با دست و پا ایجاد می‌کند. مت‌های یوگای جوت بیشتر برای روتین‌های آرام و کم تحرک یوگا به کار می‌روند.

  • کتان

مت‌های یوگای کتان از فیبرهای کتان طبیعی ساخته می‌شوند و اغلب به عنوان لایه بالایی یا به عنوان لایه‌ای جدا بر روی مت یوگا به کار می‌روند. این ماده نرم، راحت و جاذب رطوبت است. مت‌های یوگای کتان نیز برای روتین‌های آرام یوگا مناسب می‌باشند.

ضخامت

ضخامت مت یوگا

ضخامت مت یوگا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تمرین یوگا بگذارد. مت‌های یوگا از ضخامت 1 میلی متر تا حتی بیش از 9 میلی متر ساخته می‌شوند. مت‌های 1 تا 3 میلی متر به عنوان مت‌های نازک، 3 تا 6 میلی متر به عنوان مت‌های با ضخامت متوسط و مت‌های بیش از 6 میلی متر مت‌های ضخیم قلمداد می‌شوند.
ضخامت مت یوگا با فاکتورهای زیر در ارتباط است که به طور جداگانه به توضیح آن می‌پردازیم.

 

 

  • فشار بر روی مفاصل

هر چه ضخامت مت یوگا بیشتر باشد می‌تواند سطح نرم‌تری برای تمرین‌کننده فراهم کند. سطح نرم کمک می‌کند در انجام بعضی از حرکات فشار کمتری به مفاصلی مانند مچ‌ها و زانوها بیاید. افراد تازه‌کار یا کسانی که وزن زیادی دارند یا کسانی که مشکلات مفصلی دارند می‌توانند با انتخاب مت‌های ضخیم‌تر فشار به مفاصل خود را کاهش دهند و حرکات یوگا را راحت‌تر انجام دهند.

  • حفظ تعادل

ارتباط ضخامت مت یوگا با حفظ تعادل به این شکل است که هر چه ضخامت مت یوگا بیشتر باشد حفظ تعادل در حرکات تعادلی سخت‌تر است. فرد با تمرین بر روی مت با ضخامت زیاد نمی‌تواند سطح زمین را به خوبی احساس کند و حس دقیقی از وضعیت بدن خود در فضا داشته باشد. به همین دلیل مت‌های ضخیم برای کسانی که مشکل جسمی خاصی ندارند و تمرینات تعادلی یوگا انجام می‌دهند جذاب نمی‌باشند.

  • قابلیت حمل

مورد مهم دیگری که ضخامت مت یوگا بر روی آن بسیار موثر است قابلیت حمل مت یوگا است. مت‌های یوگای نازک‌تر معمولا سبک‌تر هستند و قابلیت رول شدن یا تا شدن در حجم کمتری را دارند. در حالی که مت‌های یوگای ضخیم‌تر قابل تا شدن نیستند و حتی بعضی از آنها ممکن است به راحتی به صورت رول هم در نیایند. ضمنا حجم و وزن آنها زیاد است و در نتیجه جابجایی آنها ساده نمی‌باشد. به همین دلیل مت‌های یوگای ضخیم بیشتر برای استفاده در یک مکان و برای کسانی که نیاز به جابجای مت خود ندارند توصیه می‌شود.

  • دمای و نوع سطح زمین تمرین

بعضی افراد به دلیل تمرین در جایی که سطحی بیش از اندازه سرد یا گرم دارد از مت‌های یوگای ضخیم استفاده می‌کنند. این مت‌ها نسبت به مت‌های نازک بهتر می‌توانند عایق حرارت باشند. اگر سطح زمینی که یوگا کار می‌شود کاملا هموار نباشد نیز مت‌های یوگای ضخیم می‌توانند مفید باشند. مسطح نبودن سطح زمین و وجود ناهمواری می‌تواند انجام تمرینات یوگا را سخت نماید. البته لازم به بیان این نکته است که به طور کلی نباید مت یوگا را بر روی سطوح بسیار ناهموار قرار داد چرا که باعث آسیب به مت یوگا می‌شود.

  • نوع یوگایی که تمرین می‌شود

ضخامتی که برای مت یوگا انتخاب می‌شود با نوع یوگایی که انجام می‌شود نیز مرتبط است. بعضی از سبک‌های یوگا مانند هاتا یوگا (Hatha Yoga)، یین یوگا (Yin Yoga) و رستوریتیو یوگا (Restorative Yoga) دارای حرکات آرامی هستند که در هر کدام مکث زیادی وجود دارد. در مقابل سبک‌هایی مانند وینیاسا یوگا (Vinyasa Yoga) و هات یوگا (Hot Yoga) شامل حرکاتی هستند که با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. این سبک‌ها دارای حرکات تعادلی فراوانی نیز می‌باشند. در نتیجه استفاده از مت‌های یوگای ضخیم‌تر برای سبک‌های با حرکات آرام‌تر توصیه می‌شود و در سبک‌های شامل حرکات سریع‌تر و حرکات تعادلی مت‌های نازک‌تر کارایی بهتری دارند.

نوع سطح و رویه

سطح مت یوگا

نوع سطح و رویه یک مت یوگا بسیار مهم است. جنس مت یوگا و نوع الگوی سطحی آن (Texture) در اصطکاک و چسبندگی که مت در تماس با دست و پا ایجاد می‌کند بسیار مؤثر است. سطح مناسب سطحی است که  هم در حالتی که دست و پا خشک هستند و هم در حالتی که دست و پا مرطوب هستند بتواند اصطکاک و چسبندگی مناسب ایجاد کند. در بعضی از روتین‌های یوگا تمرین‌کننده فعالیت بیشتری دارد و در نتیجه دست و پایش عرق می‌کند. بعضی از افراد به صورت معمول نیز دارای تعریق دست و پا هستند. 

 


باید توجه شود بسته به نوع یوگایی که تمرین می‌شود مت یوگایی انتخاب شود که اصطکاک و چسبندگی لازم با دست و پا را در شرایط انجام تمرین داشته باشد. انتخاب مت یوگایی که تمام خصوصیات را به بهترین شکل داشته باشد ممکن نیست. به همین دلیل بعضی از افراد که بیشتر تمرینات آنها روتین‌های آرام یوگا است و به ندرت روتین‌های شامل تحرک و تعریق زیاد انجام می‌دهند مت یوگایی مطابق با تمرینات آرام انتخاب می‌کنند و زمانی که روتین‌های پر تحرک را انجام می‌دهند بر روی مت خود لایه‌ای جاذب رطوبت می‌اندازند.

اندازه

اندازه استاندارد مت‌های یوگا حدود 61 سانتی متر عرض و 173 سانتی متر طول است. اما به دلایل مختلف ممکن است فرد بخواهد مت بزرگ‌تر یا حتی کوچک‌تری داشته باشد. یک دلیل می‌تواند جثه فرد باشد. مطمئنا مت یوگایی که یک انسان با قد 2 متر نیاز دارد با اندازه‌ای که یک انسان با قد 1.5 متر نیاز دارد یکسان نیست. مت یوگای استاندارد برای تمرین یک فرد تا قد حدود 183 سانتی متر مناسب است اما فردی با طول قد بیشتر احتمالا نیاز به مت یوگای بلندتری دارد. بعضی از افراد در تمرینات عمومی یوگا این حس را دارند که مت یوگا محدوده تحت اختیار آنها را مشخص می‌کند و در صورت داشتن محدوده بزرگ‌تر آرامش بیشتری در انجام تمرینات دارند. به همین دلیل ممکن است مت یوگای بزرگ‌تری را ترجیح دهند. از طرفی ممکن است فردی برای راحتی در جابجایی نیازمند اندازه کوچک‌تری برای مت یوگای خود باشد. تمام این دلایل که قسمتی از آن سلیقه شخصی است باعث می‌شود افراد مختلف اندازه‌های متفاوتی را برای مت یوگای خود بپسندند. بنابراین اندازه مت یوگا نیز یکی از مواردی است که در هنگام خرید آن باید به آن دقت کرد. 

وزن

مطمئنا وزن مت یوگا مورد با اهمیتی برای کسی که همیشه در یک مکان مشخص تمرین می‌کند و مت خود را جابجا نمی‌کند، نیست. اما کسانی که مت یوگای خود را مرتبا با خود حمل می‌کنند باید به این نکته بسیار دقت نمایند. مت‌های یوگا وزنی از حدود کمتر از یک کیوگرم تا حتی بیشتر از 4 کیلوگرم دارند. بعضی از جنس‌های مت‌های یوگا به طور معمول سنگین‌تر و بعضی سبک‌تر هستند. پی‌وی‌سی (PVC) و تی‌پی‌ای (TPE) از جنس‌های نسبتا سبک هستند اما کرک (Cork) و لاستیک طبیعی (Natural Rubber) جزو جنس‌های سنگین‌تر می‌باشند. ضخامت مت یوگا نیز به طور مستقیم بر روی وزن آن تاثیر دارد. 

دوستدار طبیعت بودن

بعضی از موادی که مت‌های یوگا از آن ساخته می‌شوند به طبیعت آسیب کمتری می‌رسانند. از آنجایی که فلسفه یوگا بر مبنای زندگی در تعادل با دنیای اطراف است برای بسیاری از یوگی‌ها اهمیت دارد که تولید مت یوگایی که از آن استفاده می‌کنند آسیببی برای طبیعت نداشته باشد. بعضی از مواد سازنده مت‌های یوگا قابل تجزیه هستند. به این معنی که این مواد به طور طبیعی با گذشت زمان به مواد سازنده خود تجزیه می‌شوند و دوباره به چرخه مواد طبیعی زمین بر می‌گردند. اما بعضی از مواد قابل تجزیه نیستند و متاسفانه حتی پس از گذشت صدها سال باقی می‌مانند.

این مواد می‌توانند به عنوان مواد زائد یا زباله تا قرن‌ها باقی بمانند و باعث آلودگی زمین باشند. علاوه بر این بعضی از مواد در روند تولید خود آلودگی‌های زیادی ایجاد می‌کنند و به طبعیت و کره زمین آسیب می‌زنند. بعضی از مواد با وجودی که قابل تجزیه نیستند امکان بازیافت دارند که این خبر بسیار خوبی است. با وجودی که ماده مربوطه به چرخه مواد کره زمین باز نمی‌گردد اما امکان این وجود دارد که بتوان از آن ماده دور ریخته شده دوباره در وسیله دیگری استفاده کرد و تا ابد به عنوان زباله باقی نماند. با پیشرفت علم شیمی و شاخه‌های مرتبط همواره تلاش می‌شود که مواد جدیدی که رد پای آسیب زننده کمتری در طبعیت ایجاد کند ساخته شود یا تلاش می‌شود فرآیندهایی ابداغ شود که طی آن بازیافت یک ماده با آسیب کمتر برای محیط زیست انجام گیرد.

 

 

اما در حال حاضر مواد سازنده مت‌های یوگای موجود که به طبیعت آسیب کمتری می‌زنند لاستیک طبیعی، کرک یا چوب پنبه (Cork)، کتان طبیعی یا جوت (Jute)، تی‌پی‌ای و دیگر مواد قابل بازیافت هستند. موادی که برای طبیعت آسیب زننده‌اند و در تولید مت‌های یوگا به کار می‌روند پی‌وی‌سی، لاتکس و دیگر مواد افزودنی مانند فتالات‌ها (Phthalates)، سرب و کادمیوم هستند. مواد افزودنی برای بهبود انعطاف پذیری و دوام مت یوگا به کار می‌روند. علاوه بر این که این مواد برای طبیعت آسیب زننده هستند، اکثر این مواد سمی بوده برای انسان نیز مضرند. لاتکس ذاتا ماده سمی نیست اما بعضی از افراد به آن حساسیت دارند. این هم نکته بسیار مهمی است که فرد در خرید مت یوگای مناسب باید به آن دقت کند. 

قابلیت حمل

مت یوگای قابل حمل

همان طور که گفته شد شاید تمرین‌کننده نیازمند جابجایی مرتب مت یوگای خود باشد. در نتیجه لازم است که مت یوگای نسبتا سبک با اندازه منطقی تهیه کند. بالعکس اگر مکان تمرین همیشه ثابت است و نیازی به حمل مت یوگا نیست بزرگ بودن و سنگین بودن مانعی ندارد. بعضی از مت‌های یوگا که معمولا نازک هستند قابلیت تا شدن دارند که به فرد امکان قرار دادن آن در کیف یا کوله پشتی را می‌دهند. اما بیشتر مت‌های یوگا را نمی‌توان تا کرد و باید به شکل رول شده جابجا کرد. بعضی از مت‌های یوگا با خود کیف حمل دارند که فرد می‌تواند با رول کردن مت و قرار دادن آن در کیف به راحتی آن را حمل کند. این کیف‌ها بندهایی دارند که استفاده کننده به راحتی می‌تواند آن را روی دوش خود بیندازد.

 

 

بعضی از مت‌های یوگا کیف حمل ندارند اما تسمه‌های پارچه‌ای دارند که کار مشابهی انجام می‌دهند. این تسمه‌ها دور تا دور مت رول شده بسته می‌شوند و به تسمه‌ای متصل می‌شوند که می‌تواند روی دوش حمل کننده قرار گیرد. اندازه مت نیز در قابلیت حمل آن موثر است. حمل مت یوگایی که عرضی برابر 1 متر و بیست سانتی متر دارد مطمئنا به سادگی مت یوگایی که 70 سانتی متر عرض دارد نیست. 

قیمت

مت‌های یوگا دارای گستره قیمتی بسیار وسیعی هستند. مت‌های یوگایی با قیمت کمتر از 10 دلار (500 هزار تومان) تا مت‌های یوگایی با قیمت حدود 200 دلار (10 میلیون تومان) ساخته می‌شوند. این گستره وسیع قیمتی برای مت‌های یوگا وابسته به فاکتورهای بسیار زیادی است. از آن جمله می‌توان به برند، جنس، کیفیت ساخت، اندازه، ضخامت، نوع ظاهر، دوام، دوستدار طبیعت بودن یا نبودن و لوازم جانبی آنها اشاره کرد. با وجودی که شاید یک فرد با خرید مت یوگای ارزان بتواند بدون هیچ مشکلی یوگا تمرین کند اما در بلند مدت داشتن یک مت یوگای با کیفیت، مزایای فراوانی برای فرد خواهد داشت. به طور کلی پیشنهاد می‌شود فردی که تازه یوگا را شروع کرده است یا کسی که در حال امتحان کردن یوگا به عنوان یک فعالیت است هزینه بالایی برای خرید مت یوگا نپردازد. گرچه حتی برای این نوع خریدار نیز توصیه می‌شود که قبل از خرید اطلاعات لازم را کسب کند. افرادی که برای مدت طولانی به تمرین یوگا پرداخته‌اند طبق نوع تمرین خود مت یوگایی که برای آنها مناسب است را تشخیص داده‌اند. این نوع افراد معمولا کمتر برای پرداخت هزینه بالاتر برای مت یوگای مورد نظر خود تردید دارند. معمولا آنها این کار را به عنوان یک سرمایه گزاری می‌بینند تا یک هزینه، چون قرار است که ساعت‌ها زمان خود را بر روی آن مت به تمرین بگذرانند و راحتی، آرامش و احساس خوب در زمان تمرین برای آنها بسیار بااهمیت است. 

دوام

مطمئنا دوام برای یک مت یوگا امری مهم است. با وجودی که هیچ وسیله‌ای تا ابد عمر نمی‌کند اما داشتن یک مت یوگای بادوام به جهات مختلف یک مزیت است. زمانی که فردی یک مت یوگای جدید می‌خرد، مدتی باید بگذرد تا به قرار گرفتن بر روی آن و حسی که در تمرین روی آن پیدا می‌کند عادت کند. در نتیجه اگر به واسطه کیفیت پایین مجبور باشد در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به خرید مت یوگای جدید کند کسب آرامش در زمان تمرین برای او سخت خواهد شد. در نتیجه اگر مت یوگا دوام کافی داشته باشد تمرین‌کننده می‌تواند بعد از عادت به آن برای مدتی طولانی با آرامش بر روی انجام تمرینات تمرکز داشته باشد. عمر یک مت یوگا بسیار به میزان تمرین فرد و همچنین نوع مراقبت و نگهداری از مت بستگی دارد. با توجه به استفاده از جنس‌های بادوام مت‌های یوگا معمولا دارای عمرهای طولانی هستند. بعضی از کمپانی‌ها مت‌های خود را برای چند سال گارانتی می‌کنند. حتی کمپانی‌هایی وجود دارند که مت‌های آنها گارانتی مادام العمر دارند. به طور کلی دوام یک مت یوگا نکته نگران کننده‌ای در خرید مت یوگا نیست. چرا که جدا از مت‌های بسیار بی‌کیفیت و ارزان، اکثر مت‌های یوگای دیگر معمولا عمر و دوام طولانی دارند البته به شرطی که به درستی استفاده و نگهداری شوند.

شکل و طراحی

مت‌های یوگا جدا از جنسی که از آن ساخته شده‌اند طرح‌ها و سبک‌های متنوع فراوانی دارند. با وجودی که هدف اصلی استفاده از مت یوگا داشتن سطحی نرم و راحت از هر لحاظ برای تمرین یوگا است ظاهر و طراحی آن نیز برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. در زیر به چند سبک و طراحی ظاهری مختلف مت‌های یوگا می‌پردازیم.

  • مت یوگای تک رنگ

این نوع مت‌های یوگا از یک رنگ و بدون نقشی بر روی خود ساخته می‌شوند. بعضی از افراد ظاهرهای ساده را برای مت یوگای خود می‌پسندند و داشتن تصویر یا نقوش مختلف را بیهوده یا باعث ایجاد حواس پرتی در زمان تمرین می‌دانند. مت‌های یوگای تک رنگ با رنگ‌های متنوع موجودند و هر فرد می‌تواند مت یوگایی مطابق با رنگ مورد علاقه خود تهیه کند.

  • مت یوگای نقش دار

بعضی از مت‌های یوگا بر روی خود نقش یا طرح‌هایی دارند. این طرح‌ها می‌تواند شامل تصاویر مرتبط با مکتب بودیسم یا یوگا، شکل‌های هندسی معنادار، سخنان انگیزشی و حکیمانه و یا تنها یک تصویر زیبا باشد. بر روی بعضی از مت‌های یوگا خطوط و شکل‌هایی کشیده می‌شود که به تمرین‌کننده کمک می‌کند در زمان انجام حرکات یوگا، شکل و قرارگیری بدن خود را بهتر حفظ کند. این خطوط وسط مت، جای قرار گرفتن دست‌ها و پاها در پوزهای مختلف و چیزهایی شبیه این را نشان می‌دهند. این نوع مت‌های یوگا مخصوصا برای کسانی که یوگا را به تازگی شروع کرده‌اند می‌تواند بسیار سودمند باشد. مت‌های یوگای دیگری نیز وجود دارند که خطوط و شکل‌ها یا تصاویر روی آنها در تاریکی می‌درخشند. با وجودی که احتمالا اکثر افراد چنین ویژگی‌ای را بیهوده می‌دانند افرادی وجود دارند که تمرین کردن یوگا در محیط‌های کم نور را ترجیح می‌دهند و بنابراین این ویژگی را می‌پسندند. بعضی از کمپانی‌های سازنده مت یوگا سرویسی ارائه می‌دهند که در آن مشتری می‌تواند طرح یا نوشته روی مت یوگای خود را انتخاب کند. البته این کار قیمت مت یوگا را افزایش می‌دهد.
لازم به بیان این نکته است که فارغ از نقش‌هایی که بعدا بر روی مت یوگا قرار داده می‌شود، بعضی جنس‌های مت یوگا به خودی خود نقش‌های خاصی را ایجاد می‌کنند. به طور مثال شکل ظاهری سطح یک مت یوگای ساده ساخته شده از کرک با سطح یک مت یوگای ساده ساخته شده از پی‌وی‌سی متفاوت است. بعضی‌ها طرح‌های طبیعی این جنس‌ها را دوست دارند و علاقه‌ای به این ندارند که مت یوگای آنها نقش اضافه‌ای بر روی خود داشته باشد.

مت یوگا با خطوط راهنما

نوع تمرین

نوع و شرایط یوگایی که تمرین می‌کنید می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مت یوگای مناسب برای شما داشته باشد. برای خرید مت یوگای مناسب نیاز است که فرد به این مورد نیز دقت نماید. در ادامه به چند نکته در مورد مت یوگای مناسب برای نوع و شرایط یوگای تمرینی می‌پردازیم.

  • هاتا یوگا یا رستوریتیو یوگا

این گونه‌های یوگا با حرکات آرام و نگه داشتن طولانی یک حرکت همراه هستند. از آنجایی که در این نوع سبک‌های یوگا فرد زمان زیادی مفاصل خود را بر روی مت قرار می‌دهد، یک مت یوگای نسبتا ضخیم می‌تواند راحتی لازم برای انجام این کار را فراهم کند.

  • وینیاسا یوگا یا پاور یوگا (Power Yoga)

برای انجام این گونه‌های یوگا که حرکاتی با تغییرات زیاد و تحرک بالا را شامل می‌شود مت‌های یوگای نازک‌تر مناسب‌تر است. بر روی مت‌های یوگای نازک‌تر فرد ثبات بیشتری دارد و درک بهتری از تماس با زمین را حس می‌کند. این مساله به او کمک می‌کند تعادل بهتری داشته باشد و بتواند راحت‌تر تغییر از یک حرکت به حرکت بعدی که در این نوع گونه‌های یوگا بسیار لازم است را انجام دهد.

  • هات یوگا یا بیکرام یوگا (Bikram Yoga)

در این گونه‌های یوگا تمرین‌کننده معمولا بسیار عرق می‌ریزد. یک مت یوگا با چسبندگی و اصطکاک مناسب و خاصیت جذب رطوبت برای جلوگیری از سر خوردن دست یا پا در انجام حرکات این سبک‌های یوگا ضروری است. مت‌های یوگای لاستیک طبیعی و پی‌وی‌سی‌ای که سطح آن الگویی برای ایجاد اصطکاک دارند می‌تواند مفید باشد.

  • آشتانگا یوگا (Ashtanga Yoga) یا آینگار یوگا (Iyengar Yoga)

پوزهای این سبک‌های یوگا نیاز به حفظ تعادل و قرار گرفتن دقیق بدن در حالت مشخص دارند. یک مت یوگا با چسبندگی بالا و جنس مقاوم و محکم برای انجام این سبک‌های یوگا مورد نیاز است. در غیر این صورت حفظ ثبات و جلوگیری از لغزیدن بسیار سخت می‌شود.

  • مکان تمرین

مکانی که می‌خواهید در آن یوگا تمرین کنید نیز بر روی نوع مت یوگای مناسبی که می‌توانید استفاده کنید تاثیر دارد. اگر در استودیوی یوگا تمرین می‌کنید و سطح استودیو سطحی هموار با دمای مناسب است یک مت یوگای استاندارد معمولی می‌تواند برای شما کافی باشد. اما اگر سطح استودیو از جنسی ناهموار یا سطحی بیش از اندازه سرد یا گرم است احتمالا به مت یوگایی با ضخامت بالاتر نیاز دارید. اگر در بیرون از خانه تمرین می‌کنید نیز باید به این مساله دقت داشته باشید. ضمنا اگر در بیرون از خانه دمای هوا بالا باشد باید در نظر بگیرید که در زمان تمرین احتمالا تعریق زیاد خواهید داشت و مت یوگایی را انتخاب کنید که با وجود رطوبت دست و پا چسبندگی مناسب را داشته باشد. اگر در داخل خانه تمرین می‌کنید و امکان انتخاب سطوح مختلفی را در داخل خانه دارید اجبار خرید تنها نوع خاصی از مت یوگا را ندارید و می‌توانید سطحی را انتخاب کنید که برای قرار دادن مت یوگای شما بر روی آن مناسب‌تر است.

سخن آخر

مطالبی که در این مقاله بیان شد اطلاعات ضروری برای خرید مت یوگای مناسب بود. در حالی که مطالعه این مقاله و اطلاع از نکاتی که در آن گفته شده است کمک بزرگی می‌تواند باشد، توصیه می‌شود در صورتی که امکان آن را دارید چند نوع مت یوگای مختلف را از نزدیک بینید و امتحان کنید. اگر به کلاس‌ها یا استودیوهای یوگا می‌روید مطمئنا می‌بینید که هم کلاسی‌های شما مت‌های یوگای مختلفی را استفاده می‌کنند. از آنها کمک بگیرید. می‌توانید از نزدیک مت‌های یوگای آنها را امتحان کنید. قرار گرفتن روی مت یوگا، میزان چسبندگی و حسی که از زمین به شما می‌دهد را تجربه کنید. این امتحان کردن می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد تا بتوانید برای خرید مت یوگای مناسب خود بهتر عمل کنید. این را هم در نظر بگیرید که ممکن است بعد از مدتی تمرین سلیقه و نظر شما در مورد مت یوگای مناسبتان تغییر کند به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر تازه می‌خواهید یوگا را شروع کنید مت یوگای گران قیمتی را نخرید و با یک مت یوگا با قیمت مناسب شروع کنید. به هر حال مطمئنا با ادامه تمرین این فعالیت فوق العاده می‌توانید به خوبی تشخیص دهید که چه مت یوگایی برای شما مناسب‌ترین است و با تمرین بر روی آن بیشترین احساس تمرکز و راحتی را دارید.

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.