رژیم غذایی قبل و بعد یوگا + چه ممنوعیت هایی وجود دارد

دلایل اهمیت تغذیه در یوگا

یوگا و تغذیه مکمل یکدیگر هستند، تغذیه تاثیر مستقیم بر ذهن و بدن دارد بنابراین تغذیه مناسب باعث بهره برداری بهتر از یوگا می شود. در ادامه به چند مورد از مهمترین دلایل اهمیت تغذیه در یوگا اشاره می کنیم :

- رژیم غذایی مناسب، رژیم غذایی است که شامل انواع مواد مغذی باشد تا زمان انجام تمرینات یوگا مقداری کافی مواد غذایی به بدنتان برسد.
- داشتن رژیم غذایی یوگایی و اهمیت به تغذیه تا حد زیادی باعث کاهش روند پیری و تحلیل بدن می شود.
- پیروی از رژیم غذایی یوگا باعث می شود خیلی سریع تر تاثیر یوگا را در زندگی خود ببینید.

سبک های رژیم غذایی در یوگا

اولین و مهم ترین نکته در رژیم غذایی یوگایی آن است که، درست است به آن رژیم گفته می شود، اما راه حلی سریع و زود گذر برای کاهش وزن نیست و برای دیدن تاثیر آن در زندگی خود باید اصول زیر را طولانی مدت انجام دهید :

رژیم ساتویک

ساتویک کلمه ای سانسکریت به معنی خالص، و پاک است. در آیورودا ( علم زندگی ) برخی مواد غذایی هستند که انرژی را افزایش می دهند و باعث آرامش ذهن و جسم می شوند. این نوع غذاها با عنوان ساتویک شناخته می شوند، رژیم ساتویک پایه و اساس تغذیه در یوگا است. رژیم ساتویک متشکل از موادغذایی مغذی با هضم آسان مثل : میوه و سبزیجات تازه، آجیل، جوانه ها، قندهای طبیعی و تصفیه نشده ( عسل )، لبنیات، چای و دمنوش گیاهی است و هر فردی که بخواهد تعذیه به سبک یوگا را آغاز کند، از این رژیم آغاز می کند. نکته مهم در این رژیم، توجه به غذاهای فصلی است، یوگی ها معتقدند که نباید از مواد غذایی خارج از فصل استفاده کنید، چون مصرف برخی غذاها در طول سال طبیعی نیست.

رژیم راجاسیک

غذاهای راجستیک با بی قراری ذهن در ارتباط هستند. لغت راجستیک نیز سانسکریت است و معنای قدرت و اراده دارد و در اصل قدرت و تحمل افراد را در مقابل طعم های تند و شور می سنجد. گرفتن این رژیم به همه افراد توصیه نمی شود زیرا بدن هر فرد قدرت تحمل تندی و شوری زیاد را ندارد. از نظر بسیاری از یوگی ها این رژیم غذایی یوگا به دلیل حالت تحریک کننده ای که دارد توصیه نمی شود. از نمونه های مواد غذایی راجاسیک می توان به حبوبات بدون جوانه ( مثل عدس )، ادویه هایی مثل فلفل سیاه و قرمز، و سبزیجاتی مثل پیاز و سیر، غذا های تلخ، تند و شور.
پیشنهاد می شود غذا های این رژیم، به حد اعتدال مصرف شود.

رژیم تاماسیک

در رژیم تاماسیک، غذاها می توانند باعث خستگی ذهنی ، ضعف جسمانی و تخلیه انرژی شوند، این دسته از غذا ها همراه با ادویه و چاشنی های زیاد طبخ می شود و شامل غذاهای گرم می باشد.
ازدسته غذاهای تاماسیک می توان به : غذاهای فرآوری شده، غذاهای تخمیر شده و الکل اشاره کرد.
 
به طور خلاصه، برای بهترین رژیم غذایی یوگا ، مقدار زیادی غذای ساتوویک بخورید و مصرف غذای تاماسیک و راجاسیک را در حد تعادل نگه دارید.

قبل از انجام تمرینات یوگا چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

دو نکته مهم در تغذیه پیش از شروع تمرینات یوگا وجود دارد، اول آن که هرگز با معده خالی تمرینات را انجام ندهید و حداقل بین 90 دقیقه تا یک ساعت پیش از شروع تمرین غذا بخورید که بدن انرژی لازم برای سوخت و ساز را در اختیار داشته باشد. و نکته دوم، ورزش یوگا از حرکات مختلفی تشکیل شده که شامل خم شدن، روی شکم قرار گرفتن و .. می شود، برای جلوگیری از فشار بر معده، شکم، و پیشگیری از نفخ، از خوردن غذاهای سنگین پیش از انجام تمرینات خودداری کنید.
   در ادامه به چند مورد از مواد غذایی توصیه شده و نشده پیش از انجام تمرینات یوگا می پردازیم :
- بهتر است رژیم ساتویک داشته باشید.
- از خوردن غذا های چرب، حجیم و سرخ شده پرهیز کنید.
- از خوردن نوشیدنی هایی که اساس آن ها قهوه است اجتناب کنید.
- حتما پیش از تمرین از کربوهیدرات های ساده مثل یک اسلایس نان جو مصرف کنید.
- می توانید پیش از تمرین از مقدار اندکی برنج کته + سبزیجات بخارپز + پروتئین گوشتی یا گیاهی استفاده کنید.

از مهم ترین مزیت های تمرینات یوگا افزایش گردش خون در بدن است، اما وقتی پیش از تمرین غذای سنگین یا مقدار زیاد مصرف کنید،تمامی گردش خون صرف هضم غذا می شود و از فواید آن بی بهره می مانید.

بعد از انجام تمرینات یوگا چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

بعد از انجام تمرین نیاز است حتما پروتئین و آمینواسید به مقدار کافی در وعده غذایی وجود داشته باشد تا فرآیند ریکاوری بدن به بهترین شکل انجام شود.

در رژیم غذایی یوگا چه خوراکی هایی را نباید مصرف کرد؟

   برخی مواد غذایی هستند علی رغم تمام ویژگی های مطلوبی که دارند در طولانی مدت روی بدن انسان تاثیر نامطلوبی دارند و به همین دلیل مصرف آن ها در رژیم غذایی یوگا ممنوع است. در ادامه به چند مثال می پردازیم :
.   غذاهای فست فود، پرچرب و سرخ شده
.   محصولات غذایی فرآوری شده مثل : ناگت، سوسیس، کالباس، شنیسل و ...
.   محصولات لبنی که به طور صنعتی تولید شده اند.
.   انواع نوشیدنی هایی که بر پایه قهوه هستند.
.   خوراکی ها و غذاهایی که از شیرین کننده ها و موادغذایی صنعتی تشکیل شده اند مثل : انواع کیک، ساندیس و آبمیوه
 

 

5 غذای مفیدی که مصرف آن برای تمرین یوگا توصیه می شود، چیست؟

کینوآ ، کلم برگ، دانه چیا، گندم، شاهدانه
 

آیا گوشت برای یوگا مضر است؟

طبق اصول و آموزه های یوگا، کشتن حیوانات برای تهیه غذا گناه است، لازم است بدانید که گوشت نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه حتی می تواند آسیب زننده و زیان آور هم باشد. کسانی که گوشت زیادی مصرف می کنند توانایی کنترل ذهن خود را از دست می دهند. در حیوانات نیز به همین شکل است، حیواناتی گوشت خوار مثل شیر، وحشی و تندخو هستند، اما حیواناتی مثل آهو و گوزن که گیاه خوار هستند لطیف و ملایم اند.
 

کدام رژیم غذایی یوگا مناسب تر است؟

بسیاری از افراد ترکیب رژیم غذایی ساتویک و تاماسیک را استفاده می کنند اما به طور کلی پرطرفدار ترین رژیم غذایی در یوگا، رژیم ساتویک است، این رژیم باعث آرامش و سلامت ذهن و جسم فرد می شود.
 

سخن آخر

تغذیه سالم علاوه بر سلامت جسم و ذهن، بر کیفیت زندگی نیز اثر دارد، با برنامه تغذیه ای یوگا، در اصل تعادلی بین ذهن و جسم برقرار می شود و با کمک آن از ابتلا به بسیاری از بیماری ها ( مثل بیماری های قلبی عروقی ) پیشگیری می کنید.

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.