بهترین زمان روز برای تمرین یوگا چه ساعتی است؟

عوامل موثر در انتخاب بهترین ساعت برای تمرین یوگا چیست؟

معمولا پس از بیدار شدن از خواب به طور خودکار به چک کردن موبایل یا ایمیل خود می پردازیم، اما اگر به جای این کار هنگام طلوع خورشید و پس از بیدار شدن، تمرینات یوگا انجام دهیم، مزایای آن، چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی قابل قیاس با چک کردن موبایل نیست.

هیچ جواب درست یا غلطی برای این سوال وجود ندارد، جواب مختصر به این سوال آن است که هر زمانی برای شما مناسب تر باشد،  بهترین زمان انجام تمرینات یوگاست، هیچ زمان بدی برای انجام تمرینات یوگا وجود ندارد، در انجام تمرینات یوگا مهم آن است که زمان انجام آسانا ها با برنامه و روتین زندگی شما تنظیم باشد که بتوانید تمرینات را به طور مداوم و منظم انجام دهید، انجام تمرینات چه صبح و چه عصر هر دو مزایای خود را دارند. در هر تمرین یوگا شما میتوانید از وسایل یوگا که باعث میشود تمرین راحت تری داشته باشید استفاده کنید. مانند: یوگا ویل، بالش یوگا، بند یوگا و ...


 

مزایای انجام تمرینات یوگا در زمان های مختلف چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد، انجام تمرینات یوگا در هر زمان، فواید مخصوص به خود را دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :

v صبح:

اگر امکان انجام تمرینات یوگا برای صبح را دارید حتما این کار را انجام دهید چرا که شروع آگاهانه روز می تواند در ادامه روز کمک بزرگی برای شما باشد، این تمرین صبحگاهی می تواند حتی در حد یک مدیتیشن چند دقیقه ای یا چند نفس عمیق پیش از خارج شدن از تخت خواب باشد.

طبق دیدگاه سنتی یوگا، توصیه می شود تمرینات در صبح، و هنگام طلوع آفتاب انجام شود اما چرا؟ تمرین یوگا صبحگاهی باعث ایجاد حس خوب، قدرت ذهنی و جسمی، آرامشی مداوم در طول روز، افزایش سطح انرژی، شروع سریع تر روز، و تقویت قدرت متابولیسم می شود. اما نکته مهم آن جاست که اگر مایل به انجام تمرین شدید تری از یوگا مثل، آشتانگا هستید، بهتر است حتما آن را صبح انجام دهید زیرا هم تمرکز بیشتری در انجام تمرین خواهید داشت و هم پیچیدگی تمرین، باعث اختلال در خواب شبانه شما نمی شود.
 

v عصر:

انجام تمرینات یوگا نزدیک غروب خورشید نیز از بهترین زمان های انجام تمرینات است، در این زمان معمولا از کار باز گشتید و تمرینات یوگا فرصتی مناسب برای رهایی، سبک شدن و از بین رفتن خستگی روز است، از دیگر مزایای انجام تمرینات یوگا در عصر می توان به :

- افزایش اشتها برای شام
- انعطاف پذیر تر بودن برای انجام تمرینات نسبت به صبح
- کمک به تمرکز بهتر و آرامش بیشتر برای شروع روز بعد
- شل کردن عضلات منقبض
- افزایش تمرکز، آرامش و کاهش استرس
 

v آخر شب:

انجام تمرینات یوگا، آخر شب و پیش از رفتن به رختخواب نیز از زمان های مناسب است. تنها نکته مهم برای انجام تمرینات یوگا در این زمان این است که صرفا تمرینات سبک انجام دهید، و به هیچ وجه به سراغ آسانا های سنگین یوگا نروید، زیرا هدف از انجام تمرینات در این زمان آرامش برای خوابی راحت است، انجام تمرینات سنگین باعث بیدار و هشیار شدن مجدد بدن می شود.

 

موثرترین زمان برای تمرین یوگا بر اساس آسانا ها چه زمانی است؟

همان طور که پیش تر اشاره شد هر آسانا ویژگی های مخصوص به خود را دارد، در ادامه درباره ویژگی های عمومی آسانا ها بخوانید تا بتوانید بهترین زمان را برای انجام تمرینات یوگا انتخاب کنید.

- حرکات ایستاده موجب افزایش نیرو، انرژی و استقامت می شود ( علت؟ ریشه دار بودن پاها در زمین )
- حرکاتی که در آن ها خم شدن به کمر وجود دارد باعث افزایش انرژی و برعکس حرکات خم شدن به جلو باعث آرامش می شوند، پیشنهاد می شود حرکاتی که باعث آرامش می شوند، قبل از خواب انجام شوند.
- حرکات چرخشی کمک زیادی به سم زدایی بدن و از بین بردن تنش در سر و گردن می کنند.
- حرکات وارونه، خستگی روزانه را از بین می برند، باعث تغییر دید ما به هستی و توجه به بی ثباتی آن می شود.
- حرکات تعادلی تا حد زیادی باعث افزایش تمرکز و کاهش استرس و اضطراب می شود.
در هر ساعتی و با هر ترتیبی که آساناها را انجام می دهید سعی کنید تمرین را با حالت مرده یا جسد پایان دهید.

برای خرید وسایل یوگا، صفحه محصولات چیمن را مشاهده کنید.

بهترین زمان برای انجام یوگا در فصل های مختلف سال:

بر اساس فصلی که در آن یوگا انجام می دهید می توانید یک سری تغییرات در تمرینات خود اعمال کنید که در ادامه فصل به فصل به آن می پردازیم :

بهار:

این فصل بهترین زمان برای تمرکز بر تمرینات " سلام بر خورشید " است، در هرروز به دلیل افزایش طول روز و تمرکز بر خورشید و طلب گرمای آن، رابطه منحصر به فردی بین شما و انرژی خورشید شکل می گیرد.
فصل بهار، فصل شروع های جدید در زندگی است، این فصل بهترین زمان برای افزودن آسانا های جدید به تمریناتتان است.

تابستان:

در این فصل به این نکته دقت کنید که در طول تمرین دمای بدن باید متعادل بماند. می توانید برای تمرینات یوگا در این فصل از ترکیب چند تمرین استفاده کنید مثلا :
تمرین را با مدیتیشن نشسته شروع کنید و با شستن صورت، دست ها و پاها با آب معطر شده با اسطوخدوس ( لوندر ) تمام کنید. در این بین پس از مدیتیشن، تمرین را با چند حرکت تنفسی برای خنک شدن بدن ادامه دهید ( این حرکات آرامش بخش نیز هستند )، و در ادامه چند ست سلام بر خورشید انجام دهید، البته از پریدن خودداری کنید! پس از آن برای تجدید قوا چند حرکت خم به عقب ملایم مثل خم شدن به کمر در حالی که حوله ای لوله شده در زیر کتف ( سطح اتکا ) قرار گرفته است و نهایتا حرکت وارونه و معکوس تمرین را پایان دهید.

پاییز:

این فصل فرصتی بی نظیر برای انجام تمرینات انرژی زا، شکرگذاری و باز کردن قلب است. 

زمستان:

این فصل بهترین زمان برای تمرکز و آرامش است، آسانا های مناسب این فصل به دو دسته تقسیم می شوند، اگر شما مستعد افسردگی هستید و زمستان را افسرده کننده می دانید، بهتر است بیشتر بر حرکات خم به عقب و باز کننده قفسه سینه تمرکز کنید، حال اگر مستعد افسردگی نیستید، باید انتخاب متفاوت تری داشته باشید و تمرکز تمرینات خود را بر خم به جلو ها که آرام بخش و در عین حال تقویت کننده است بگذارید.
در این فصل، هوا بسیار سرد است حتی اگر دمای فضایی که در آن تمرین می کنید بالا بود، حتما زمان زیادی را به گرم کردن عضلات خود اختصاص دهید، از تمرینات مقدماتی شروع کنید، تا قبل از گرم شدن آسانا ها را با آرامش انجام دهید و سپس به سراغ تمرینات سنگین تر بروید.
درنهایت سعی کنید برای انجام تمرینات در هر فصل،  با انرژی آن فصل همراه شوید و بر اساس آن آسانا ها را انتخاب کنید.
 

شاید برای شما هم سوال باشد..؟

چه زمانی نباید یوگا انجام داد؟

در صورتی که احساس بیماری، تب، گرمای زیاد، سرمای زیاد، بیماری قلبی، فشار خون بالا، عفونت گوش و پوکی استخوان دارید، تمرینات یوگا برای شما ممنوع است.

چه زمانی تمرین نکنیم؟

تنها زمانی که باید از انجام تمرینات خودداری کنید بعد از خوردن وعده غذایی و با معده پر است، حتما صبر کنید دو ساعت از وعده غذایی بگذرد و بعد تمرینات را انجام دهید.

سخن پایانی

نهایتا چه زمانی تمرین کنیم؟ برنامه تمرینات خود را با برنامه روزمره خود تنظیم کنیم، هر زمان برای شما راحت باشد بهترین زمان تمرین یوگا است، حتی ممکن است مجبور باشید چند بار ساعت تمرین خود را تغییر دهید تا به مناسب ترین زمان برسید، از چیزی نترسید، امتحان کنید تا به بهترین زمان برسید.

 

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.