یوگا برای پروستات + راه های جلوگیری و درمان پروستات

بدون شک یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با انواع و اقسام بیماری‌ها ورزش می‌باشد. انجام ورزش برای درمان  حتی پیشگیری از بیماری‌ها بسیار توصیه شده است. شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا با ورزش می‌توان از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کرد؟
آیا می‌توان پروستات بزرگ را به کمک ورزش کنترل کرد؟
باید بگوییم که پاسخ این سوالات مثبت است. با توجه به این موضوع که اضافه وزن و همچنین استرس می‌تواند در به وجود آمدن پروستات نقش داشته باشد شما با انجام برخی از ورزش‌ها می‌توانید با کم کردن وزن و استرس خود به راحتی پروستات خود را درمان کنید. یکی از ورزش‌های موثر برای درمان پروستات ورزش یوگا می‌باشد که تاثیر بسزایی در درمان پروستات دارد. با توجه به اهمیت این موضوع و سوالات پرتکرار شما در این مورد ما سعی کردیم در این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت چیمن می‌باشد به سوالاتی مانند اینکه پروستات چیست؟
راه‌های درمان پروستات کدامند؟
تغذیه مناسب برای پروستات چه تغذیه‌ای است؟
تاثیر ورزش یوگا برای پروستات چیست؟
بهترین حرکات یوگا برای درمان پروستات کدامند؟ پاسخ دهیم. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا پایان این مقاله تحت عنوان یوگا برای پروستات با ما همراه باشید.

پروستات چیست؟

بیماری پروستات جز آن دسته از بیماری‌هایی است که هم می‌تواند ارثی و هم اکتسابی باشد. این بیماری ممکن است در هر سن و سالی برای مردان رخ دهد.البته این بیماری بیشتر در افراد مسن شایع است و افراد جوان کمتر به آن مبتلا می‌شوند. پروستات یک غده کوچک تقریبا به اندازه یک گردو است که بخشی از دستگاه تناسلی مردان می‌باشد. این غده که مجرای ادرار یا پیشاب راه را احاطه کرده است معمولا بنا به دلایل مختلف مانند بالا رفتن سن دچار مشکلاتی می‌شود و به اصطلاح به بزرگ شدن پروستات که در علم پزشکی به آن هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز می گویند منجر می شود. معمولاً بزرگ شدن پروستات باعث می‌شود که به  مجاری ادراری فشار آمده و مشکلاتی مانند شروع و توقف سخت ادرار، قوی نبودن جریان ادرار به مانند گذشته، تمایل شدید به دفع مکرر ادرار برای بیمار به وجود بیاید.
هرچند که این بیماری می‌تواند یک مشکل آزاردهنده باشد ولی با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی کاملاً قابل درمان است. البته درمان‌های پزشکی فقط قسمتی از مداوای این بیماری می‌باشد و بخش دیگری از آن با تغذیه مناسب و ورزش کردن قابل کنترل و درمان است.
 

راه های پیشگیری و درمان پروستات

همان گونه که در قسمت‌های قبلی این مقاله نیز به آن اشاره کردیم به جز درمان‌های پزشکی شما برای درمان پروستات می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید. از مهمترین راه ‌ها و روش‌هایی که شما با کمک آن می‌توانید به پیشگیری و درمان پروستات کمک کنید می‌توان به :
رژیم‌ های غذایی مناسب
کم کردن استرس
انجام ورزش‌های مناسب
عدم مصرف دخانیات
نوشیدن مایعات مفید مانند چایی کم رنگ
و مصرف گوجه فرنگی اشاره کرد.
 

تغذیه مناسب برای تقویت پروستات

همانگونه که در قسمت قبلی مقاله نیز با آن اشاره کردیم رژیم غذایی می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری و درمان پروستات بزرگ باشد. مواد غذایی با توجه به مزیت و مضراتی که برای پروستات دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند.

1_ مواد غذایی مفید برای پروستات

مواد غذایی مفید برای پروستات شامل

گوجه فرنگی:

با توجه به اینکه گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن می‌باشد یک  آنتی اکسیدان بسیار قوی برای سلول‌های پروستات به حساب می‌آید. جالب است که بدانید پختن گوجه فرنگی مانند رب گوجه یا سوپ گوجه باعث آزاد شدن لیکوپن شده و جذب این ماده را برای بدن بسیار راحت‌ تر می‌کند.

ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا را می‌توان یکی دیگر از مواد غذایی مقوی و مفید برای پروستات دانست. این نوع از ماهی مانند ماهی  سالامون سرشار از چربی‌های سالم و امگا۳ می‌باشد که نقش بسزایی در پیشگیری و کاهش التهاب دارد.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی جز آن دسته سبزیجاتی می‌باشد که سرشار از خاصیت و ویتامین است. این نوع از کلم حاوی ماده ای به نام سولفورافان می‌باشد که به شکل مستقیم سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و به سلامت پروستات در حد قابل توجهی کمک می‌کند.

انواع توت ها:

انواع توت‌ها مانند زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و حتی شاتوت منابع عالی آنتی اکسیدان می‌باشند که همین موضوع باعث می‌شود آنها به حذف رادیکال‌های آزاد از بدن کمک کنند. رادیکال‌های آزاد حاصل تنش‌هایی هستند که در بدن رخ می‌دهند و می‌توانند در طول زمان باعث وارد کردن آسیب‌های جدی  بدن شوند.

سیر و پیاز:

سیر و پیاز را می‌توان یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پروستات دانست طبق آخرین مطالعات مردانی که سیر و پیاز کمتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض بزرگ شدن پروستات قرار دارند‌ هرچند که مطالعات بیشتری در مورد این موضوع نیاز است اما بدون شک سیر و پیاز جز افزودنی‌های سالم می ‌باشند که شما با هر نوع رژیم غذایی می‌توانید آنها را مصرف کنید.

سایر مواد غذایی مفید برای پروستات

بجز موارد ذکر شده از آجیل‌ها ،مغزها و مرکباتی مانند پرتقال ،لیمو ترش و گریپ فروت به عنوان سایر مواد غذایی مفید برای پروستات یاد می‌شود.

2_ مواد غذایی مضر برای پروستات

در کنار مواد غذایی مفید برای پروستات برخی از مواد غذایی برای پروستات مضر هستند این مواد شامل

لبنیات:

مصرف مرتب لبنیات می‌تواند خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد. شما می‌توانید با کاهش لبنیات از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنید.

گوشت قرمز:

طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده افرادی که در رژیم غذایی آنها گوشت قرمز وجود ندارد و یا حداقل میزان آن کم است مشکل چندانی از نظر پروستات ندارند.در مقابل صرف مرتب و روزانه گوشت قرمز می‌تواند خطر بزرگ شدن پروستات را به حد قابل توجهی افزایش دهد.

الکل:

مصرف الکل می‌تواند خطرات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها بزرگ شدن پروستات است.

کافئین:

کافئین را می‌توان یکی دیگر از مواد غذایی دانست که می‌تواند باعث بزرگ شدن پروستات شود. با توجه به اینکه کافئین ذاتاً یک ماده ادرارآور است پس می‌تواند در صورت بزرگ شدن پروستات برای شما مشکل را حادتر کند.

نمک:

نه تنها برای پروستات بزرگ بلکه برای هر بیماری دیگری مصرف نمک توصیه نمی‌شود.کم کردن سدیم  که در نمک به مقدار زیاد وجود دارد می‌تواند برای پروستات بسیار مفید باشد.

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.