اصلاح گودی کمر با یوگا

یکی از مشکلات بسیار شایع که اکثر افراد با آن درگیر هستند مشکل گودی کمر و یا بهتر بگوییم گودی بیش از حد کمر می‌باشد. در مواقعی که گودی کمر از اندازه و حالت نرمال خود خارج می‌شود، باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند کمر دردهای شدید می‌شود. گودی بیش از حد کمر بنا به دلایل مختلف مانند ژنتیک و یا سبک زندگی اشتباه به وجود می‌آیند. هرچند که این مشکل جزء مشکلات خطرناک نمی‌باشد اما ممکن است در بعضی از مواقع مانند نشستن طولانی مدت و یا خوابیدن باعث ایجاد درد در کمر و ستون فقرات شود. یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن گودی کمر انجام حرکات یوگا می‌باشد. اما اینکه گودی کمر چیست و چه حرکاتی از یوگا برای گودی کمر مناسب هستند؟ موضوعاتی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان اصلاح گودی کمر با یوگا به آن پرداخته ایم.پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. برای انجام راحتر حرکات و فشار کمتر به کمر میتوانید از ابزارهای یوگا مانند بند یوگا استفاده کنید.
 

گودی کمر چیست؟

گودی کمر را می‌توان یک منحنی اغراق آمیز در داخل ستون فقرات دانست،که معمولاً در قسمت کمر رخ می‌دهد. هرچند که در اکثر موارد این مشکل بدون هیچ علائمی می‌باشد اما اگر این مشکل شدید باشد ممکن است که باعث به وجود آمدن علائم و یا درد در ناحیه کمر شود.
 

دلایل ایجاد گودی کمر

دلایل زیاد و گوناگونی برای به وجود آمدن گودی کمر وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به
وضعیت ناهموار و نامناسب بدن
بیماری‌های ارثی و مادرزادی
صدمه دیدن ستون فقرات
عمل‌های جراحی بر روی کمر و ستون فقرات
بیماری‌های مختلف
پوکی استخوان
چاقی
 

عوارض گودی کمر

همانگونه که در قسمت‌های قبلی این مقاله نیز به آن اشاره کردیم گودی کمر چنانچه شدید باشد، می‌تواند عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد از مهمترین این عوارض می‌توان به:

ایجاد مشکلات کمر

گودی کمر می‌تواند باعث به وجود آمدن سایر بیماری‌های ستون فقرات، مانند فتق، سیاتیک و دیسک شود.

مشکلات تنفسی

گودی کمر شدید ‌می تواند باعث فشرده کردن ریه‌ها و کاهش ظرفیت ریه و در نتیجه مشکلات تنفسی شود.

کمردرد

یکی از مشکلات و عوارض رایج گودی کمر برای فرد مبتلا به این عارضه می‌تواند کمردردهای شدید باشد، معمولاً این اتفاق به این دلیل می‌افتد که گودی کمر باعث وارد شدن فشار بیش از اندازه به رباط ها و عضلات کمر می‌شود.

فشردگی عصب

فشردگی عصب را می‌توانیم یکی دیگر از عوارض گودی کمر بدانیم. این بیماری می‌تواند اعصاب کمر را تحت فشار قرار داده و در نتیجه باعث ضعف و سوزن سوزن شدن پاها شود.

مشکلات گوارشی

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است گودی کمر برای فرد به وجود بیاورد مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست می‌باشد. دلیل مشکلات گوارشی فشاری است که این عارضه به شکم وارد می‌کند.

تاثیر یوگا برای اصلاح گودی کمر

در پاسخ به این سوال که تاثیر و یا اثرات یوگا برای گودی کمر چیست؟ باید بگوییم که با توجه به اینکه این مشکل مربوط به ستون فقرات می‌باشد،این حرکات می‌توانند بهترین و بیشترین تاثیر را بر روی گودی کمر داشته باشند. برای اصلاح گودی کمر با یوگا شما می‌توانید چند حرکت را انجام دهید که در ادامه به معرفی این حرکات می پردازیم.
 

حرکات یوگا برای رفع گودی کمر

یوگا جزء آن دسته از ورزش‌هایی می‌باشد که حرکات زیادی در آن وجود دارد ،اما در بین این حرکات برخی از حرکات یوگا برای گودی کمر مناسب‌تر می‌باشند، که مهمترین آنها عبارتند از:

بالا آوردن پاها

یکی از حرکات برای اصلاح گودی کمر با یوگا بالا آوردن پاها می‌باشد. شما می‌توانید این حرکت ساده اما کاربردی را در منزل انجام دهید و از این طریق باعث رفع گودی کمر شوید. برای انجام این حرکت باید به پشت دراز شده و پایتان را به آرامی بالا بیاورید. توجه داشته باشید که بعد از پایین آوردن پا چند ثانیه صبر کنید و سپس پای مخالف را بالا ببرید.

حرکت کودک

این حرکت می‌تواند جزء بهترین حرکات یوگا برای گودی کمر باشد. نحوه انجام این حرکت که باعث کششی فعال در عضلات قسمت باسن و کمر می‌شود به این صورت است،ابتدا باید زانو بزنید و بر روی پاهای خود بنشین تا پاشنه پاهایتان بیرون بیایند.سر خود را تا جایی که به زمین بچسبد پایین بیاورید و دستانتان را بالای سرتان و روی زمین قرار دهید.

حرکت گربه گاو

شما می‌توانید با انجام این حرکت ساده اما کاربردی به اصلاح گودی کمر با یوگا کمک کنید. این حرکت باعث کش آمدن عضلات ناحیه ستون فقرات و باسن می‌ شود. برای شروع این حرکت ابتدا به حالت چهار دست و پا می‌ایستید، همزمان با به داخل کشیدن نفس، قفسه سینه و گردن تا به سمت سقف بکشید. با این دم و بازدم در پشتتان قوسی ایجاد کنید و در عین حال سرتان را تا می‌توانید پایین بیاورید. شما می‌توان در هر جلسه ۶ تا ۸ بار این حرکت ساده اما کاربردی را انجام دهید.

دراز نشست نیم خیز

یکی از مهم‌ترین حرکات برای اصلاح کمر با یوگا دراز نشست نیم خیز می‌باشد. شما برای انجام این حرکت باید به پشت بخوابید و زانوی خود را خم کرده و بدون اینکه دست‌هایتان را بلند کنید، سعی کنید پاشنه پای خود را بگیرید.این کار باید به گونه‌ای انجام شود که به عضلات شکم شما فشار وارد نشود.

حرکت مثلثی

حرکت مثلثی یکی از حرکت‌های مهم یوگا برای گودی کمر می‌باشد. با توجه به این موضوع که در این حرکت کشش خوبی در عضلات پشت پا صورت می‌گیرد این اتفاق می‌تواند باعث درمان گودی کمر شود. برای انجام این حرکت شما به تمرکز بالایی نیاز دارید. باید بر روی پاهای خود به صورت صاف بایستید و سپس پای چپتان را ۳ الی ۴ قدم به سمت جلو ببرید و یک زاویه ۴۵ درجه به بدن خود داده و سپس دستان خود را بر روی زمین قرار دهید. بعد از انجام این کار دست چپتان را کنار پا قرار داده و سعی کنید ران چپ و راست را به شکل مستقیم و صاف نگه دارید. در روزهای اول ممکن است که شما نتوانید دست راست خود را به زمین برسانید اما هیچ اشکالی ندارد.

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان اصلاح گودی کمر با یوگا به بررسی کامل این موضوع پرداختیم. به عنوان جمع‌بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که گودی کمر یکی  از مشکلات شایع در اکثر افراد می‌باشد که بنا به دلایل مختلفی مانند مسائل ژنتیکی و عادت‌های بد جسمی ممکن است به وجود بیاید. هرچند به این عارضه به عنوان یک بیماری مشکل ساز نگاه نمی‌شود اما اگر این عارضه شدید باشد می‌تواند برای فرد مشکلاتی مانند تنگی نفس و کمردرد شدید به وجود بیاورد. برای رفع این مشکل راه حل‌ های گوناگون و متنوعی وجود دارد اما شاید کاربردی‌ ترین آنها انجام حرکات ورزشی و مشخصاً حرکات یوگا باشد. در صورت داشتن چنین مشکلی شما می‌توانید با به کارگیری حرکاتی که ما در این مقاله به شما معرفی کردیم، این مشکل را از بین برده و یا آن را در حد قابل توجهی کاهش دهید. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد اصلاح گودی کمر با یوگا و بهترین حرکات یوگا برای گودی کمر به دست آورده باشید.

سوالات متداول

سوال:آیا حرکات یوگای برطرف کننده گودی کمر می‌توانند برای کمردرد نیز موثر باشند؟
پاسخ: بله با توجه به این موضوع که یکی از دلایل اصلی کمردرد گودی کمر می‌باشد، برخی از حرکات کششی یوگا که برای برطرف کردن گودی کمر مناسب هستند،می‌توانند در کاهش درد کمر نیز موثر باشند.

سوال: تا چند سالگی حرکات یوگا برای گودی کمر مناسب هستند؟
پاسخ: برای انجام این تمرینات و اصلاح گودی کمر با یوگا هیچ سن و سال مشخصی تعریف نشده است و شما می‌توانید در هر سن و سالی این حرکات را انجام دهید.

سوال:حرکات یوگا برای گودی کمر بیشتر کدام عضلات را درگیر می‌کنند؟
پاسخ: معمولا حرکات یوگا که برای برطرف کردن گودی کمر استفاده می‌شوند بیشتر عضلات باسن و کمر را درگیر می‌کنند.

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.