یوگا تراپی چیست؟ + حرکات آرامش بخش

اکثر افرادی که به ورزش علاقمند هستند حتماً اطلاعاتی هرچند کم در مورد یوگا دارند.اما تعداد افرادی که به یوگا تراپی آشنا هستند بسیار کم می‌باشد. یوگا تراپی را می‌توان یکی از زیر مجموعه‌های ورزش یوگا دانست که بیشتر تمرکز آن بر روی ریکاوری افراد و بازگرداندن سلامتی ورزشکاران یا درمانجویان چه از نظر روحی و چه جسمی می باشد.
اطلاعات شما در مورد یوگا تراپی چقدر است؟
تفاوت یوگا با یوگا تراپی چیست؟
این نوع از یوگا دارای چه تاریخچه و پیشینه‌ای می‌باشد؟
انجام یوگا تراپی چه مزایایی دارد؟
اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پاسخ این سوالات و بسیاری دیگر از سوالات در مورد یوگا تراپی هستید تا پایان این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت چیمن می‌باشد با ما همراه باشید.چرا که ما در این مقاله تحت عنوان یوگا تراپی چیست؟ به این سوالات پاسخ داده‌ ایم.

یوگا تراپی چیست؟

یوگا تراپی یک فرایند می باشد که به شکل همزمان بر روی بدن ،روح و ذهن تاثیر می‌گذارد. همان گونه که می‌دانید تمرینات گوناگون یوگا سیستم‌های مختلف بدن مانند سیستم قلب و عروق، ماهیچه‌ها و ریه‌ها را به شکل سیستماتیک تقویت می‌کند. همچنین بسیاری از تمرینات یوگا می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و این توانایی را دارد که  روند اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را تسریع بخشد. شاید جالب باشد که بدانید  یوگا می‌تواند مواد زائد و سرطان زا و همچنین سموم سلولی را از بین ببرد. در یوگا تراپی یا یوگا درمانی فرد  با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد چندین تمرین مناسب را با توجه به شرایط خود انتخاب می‌کند. این تمرین‌ها علاوه بر اینکه باید اضطراب و استرس را از بین برد بلکه باید باعث شود که بیماری‌های جسمی را نیز درمان کند. البته این حرکات توسط درمانگر برای شخص درمانجو تعیین میشود.
معمولاً یوگا تراپی شامل حرکات ورزشی ملایم یا شدید، روش‌های مدیتیشن یا تجسم، تکنیک‌های تنفس و یا ترکیبی از همه این روش‌ها می‌باشد. پس یوگا تراپی را می‌توانیم مجموعه‌ ای از روش‌ها و حرکات یوگا بدانیم که از آنها برای بهبود سلامتی جسمی و روانی درمانجو استفاده می شود.
یوگا تراپی شامل تمریناتی مانند: تمرینات بدنی یوگا یا آسانا، تمرینات تنفسی یا پرانایاما و مدیتیشن یا دیانا می باشد.

کاربرد یوگا تراپی

یوگا تراپی یا یوگا درمانی کاربردهای فراوان و زیادی دارد که همه آنها بر روی افزایش سلامت جسمی ، سلامت روانی و سلامت روحی تاثیرگذار هستند.
از مهم ترین کاربردهای یوگا تراپی می‌توان به مدیریت درد و کاهش ناراحتی های فیزیکی

کمک کاهش وزن
از بین بردن افسردگی‌ها و بهبود خلق و خوی مثبت
کم کردن علائم یائسگی
بازگشت افراد آسیب دیده روحی به آرامش

تاریخچه یوگا تراپی

برای آن دسته از افرادی که به دنبال این هستند تا با یوگا تراپی مشکلات خود را حل کنند شاید دانستن تاریخچه این نوع از یوگا جالب باشد.
همانگونه که می‌دانید تاریخچه ورزش یوگا به هزاران سال پیش در کشور هند برمی‌گردد.اما اصطلاح یوگا تراپی در سال ۱۹۲۰ توسط شخصی به نام سوامی کوالیاناندا ابداع شد این روش سال‌ها مورد استفاده درمانجویان قرار گرفته و با نتایج مطلوبی همراه بود. یوگا تراپی به شکل امروزی در سال ۱۹۸۰ توسط دکتر دین اورنیش بنا نهاده شد.
امروزه نیز این نوع یوگا بسیار محبوب می‌باشد به شکلی که اکثر پزشکان از آن حمایت کرده و در مجلات پزشکی مقالات زیادی در مورد این نوع از یوگا دیده می‌شود.

تفاوت یوگا و یوگا تراپی

اگر بخواهیم تفاوت یوگا و یوگا تراپی را مورد بررسی قرار دهیم باید اهداف افرادی که به کلاس یوگا می‌روند و درمان جویان را مورد بررسی قرار دهیم. معمولاً افرادی که به کلاس یوگا می‌روند اهدافی مانند افزایش سطح آگاهی ،افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن و بهبود عملکرد ذهن و جسم  را دارند. این افراد معمولاً دغدغه بیماری ندارند و در پروسه مداوای درمان یک بیماری خاص نمی‌باشند و بدون هیچگونه دغدغه و تنها برای رسیدن به اهداف ذکر شده در کلاس‌های گروهی یوگا و زیر نظر معلم یوگا به آموزش و تمرین آسانا و سایر تمرینات یوگا می‌پردازند.
این در حالی است که درمانجو به دنبال کمک یا پیدا کردن راهی برای رهایی از علائم یک بیماری خاص می‌باشد. تا به وسیله آن بتواند به سلامتی برسد. معمولاً درمانجوها در یک پروسه درمانی قرار دارند و بیشتر هدفشان کاهش عوارض درمان پزشکی می‌باشد. در یوگا تراپی شخص درمانگر به شما تمرینات فردی ویژه‌ای با توجه به نوع بیماریتان می‌دهد که شما را به هدفتان که همان کم کردن آسیب‌های ناشی از بیماری و درمان بیماری می‌باشد برساند.
شما در ورزش یوگا می‌توانید هر نوع حرکت و یا تمرینی را با توجه به توانایی خود انجام دهید این در حالی می‌باشد که شما در یوگا تراپی فقط می‌توانید تمرینات متناسب با شرایط بیماری خود انجام دهید.تمرینات یوگا درمانی بیشتر در جهت تسکین علائم بیماری و آرامش درونی و بازیابی سلامت درمانجو می‌باشند.

مزایای یوگا تراپی

یوگا تراپی چنانچه به شکل اصولی و زیر نظر یک درمانگر حرفه‌ای انجام شود می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد از مهمترین این مزایا می‌توان به
کاهش درد و فشار ناشی از بیماری
تسکین درد مفاصل
افزایش تعادل بدن
تنظیم عملکرد بدن
کمک به خواب راحت
کمک به درمان بیماری‌های مانند ام اس، سکته مغزی و صرع که منشا عصبی دارند.
بالا بردن تعادل بدن
تقویت عضلات
تسکین سردردهای عصبی
آرامش ذهنی

خطرات احتمالی یوگا تراپی

نه تنها در یوگا تراپی بلکه در خود یوگا نیز اگر شما برخی از نکات و اصول ایمنی را رعایت نکنید ممکن است که مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. با توجه به اینکه اصل قانون یوگا این است که به خود آسیب نزنید. باید از انجام حرکاتی که فکر می‌کنید قادر به انجام آن نیستید و یا ممکن است به شما فشار زیادی بیاورد به شدت خودداری کنید. حتی اگر در وسط یک تمرین و یا حرکت متوجه شدید که فشار بیش از حدی به شما وارد می‌شود. باید آن حرکت را متوقف کنید. اهمیت این موضوع در یوگا تراپی بیشتر از یوگا می‌باشد.

چه بیماری هایی به یوگا تراپی نیاز دارند؟

با توجه به ذکر کاربردها و مزایای یوگا تراپی شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که یوگا تراپی برای چه بیماری‌هایی نیاز است.
افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیمارانی که فشار خون بالا دارند، بیمارانی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند، بیماران دارای روان گسیختگی، معتادین، بیماران اوتیسمی ،مادران درگیر افسردگی بعد از زایمان، افراد مبتلا به کمردرد ،افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی و عضلانی، افراد مبتلا به دیابت، افراد پارکینسونی، افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا به آسم، افراد مبتلا به آلزایمر، افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، افراد چاق، افرادی با بیماری‌های قلبی ،افرادی که دارای پوکی استخوان هستند و افرادی که آسیب مغزی دیده‌اند.
این بیماران می‌توانند با استفاده از یوگا تراپی مشکلات و بیماری‌های خود را به بهترین شکل ممکن از بین برده و یا حداقل آنها را کنترل کنند.

ابزارهای کمکی در یوگا تراپی

برای اینکه شما بتوانید به بهترین شکل ممکن یوگا تراپی را انجام دهید نیاز به یک سری از ابزار و وسایل کمکی دارید که از مهمترین این وسایل می‌توان به بند یوگا، صندلی یوگا، آجر یوگا و کوسن اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که در صورتی این وسایل می‌توانند برای شما کاربردی باشند که از هر نظر استاندارد باشند. شما برای خرید ابزار استاندارد یوگا تراپی می‌توانید به فروشگاه ها و سایت‌های معتبر فروش لوازم و تجهیزات یوگا مانند چیمن مراجعه نمایید.

جمع بندی
ما در این مقاله تحت عنوان یوگا تراپی چیست؟ به بررسی کامل این نوع از یوگا پرداختیم. به عنوان جمع‌ بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که یوگا تراپی مجموعه‌ای از حرکات یوگا می‌باشد که به منظور از بین بردن عوارض بیماری و عوارض درمان بیماری‌ها مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌باشد.
هرچند که انجام ورزش یوگا به خودی خود می‌تواند برای سلامتی هر فردی موثر باشد اما یوگا تراپی شامل به کار بردن بعضی از روش‌ها و تمرینات مختلف یوگا به منظور بهبود وضعیت سلامتی و کم کردن روند طبیعی برخی از بیماری‌ها و حتی یائسگی می‌باشد. معمولاً افرادی که دارای بیماری‌های گوناگون هستند با استفاده از برخی از حرکات یوگا که توسط درمانگر برای آنها تجویز می‌شود می‌توانند بیماری‌ها و عوارض ناشی از درمان بیماری‌ها را کنترل و یا آنها را به شکل کامل از بین ببرند. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد یوگا تراپی به دست آورده باشید. ‌

محصولات ورزشی چیمن رو ببینید
مت یوگا اریال یوگا یوگاویل آجر یوگا کاورمت قوری نتی کتاب الکترونیک

پرسش و پاسخ

هر سوالی در مورد این مقاله دارید بپرسید. مربیان متخصص پاسخ خواهند داد.